خانه انصاری

خانه انصاری

کی از عمارت های تاریخی زیبای استان آذربایجان غربی خانه تاریخی انصاری است که در شهر ارومیه و در محله گول اوستی یا همان میدان امام حسین این شهر  قرار گرفته است. در مورد وجه تسمیه این خانه به انصاری باید گفت که خانه متعلق به فردی با نام بابک جعفری بوده است. پس از مرگ وی خانه به دختر وی به ارث می رسد. خانم جعفری، که بیشتر با نام بدرالملوک انصاری شناخته می شوند، نیز همسر آقای سیف الله خان انصاری بوده است و به همین دلیل این خانه به خانه انصاری شهره شده است. سنگ، آجر، چوب و گچ مصالح اصلی سازنده این بنا هستند. ساخت این خانه در فاصله سال های ۱۳۴۰ و ۱۳۴۴ قمری و در اواخر حکومت قاجار و اوایل دوره پهلوی صورت گرفته است.

در همان بدو ورود آجرهای سرخ رنگ نمای خانه خودنمایی می کند. دربی چوبی و قدیمی راه ورود به خانه انصاری است. با گذر از درب ورودی وارد دالانی کوتاه شده و با گذر از دالان وارد حیاط بزرگ عمارت انصاری می شوید. حیاطی زیبا و سنگ فرش شده با درختکاری و گلکاری چشم نواز و عمارتی که در دو طبقه و رو به شمال بنا شده است. در ضلع جنوبی بنا هم حیاط دیگری قرار گرفته است که با دیواری خشتی جدا سازی شده و متعلق به اندرونی بوده و با وجود درختان انگور پرشمار  به عنوان باغ انگور شناخته می شود. آنچه در نگاه اول از این بنای زیبا به چشم می بینید آجرهای فیروزه ای لعابداری است که دو رتا دور پنجره های متعدد این بنا را قاب گرفته اند و سبب شده اند تا این عمارت زیبا با عنوان نگین فیروزه ای ارومیه شهرت یابد.

خشت های سرخ رنگ به کار رفته در ساخت بنا نیز در ترکیب با این آجرهای فیروزه ای جلوه زیبایی را ایجاد کرده است. کاشی های هفت رنگ و کاشیکاری بسیار چشم نواز عمارت نیز بخشی دیگر از جذابیت های نمای بیرونی این بناست که بسیار چشم نواز است. بر اساس کتیه های موجود در کنار کاشیکاری های بنا این خانه در فاصله سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۴ ساخته شده است. شیشه های رنگی پنجرهه ای طبقه دوم نیز چشم انداز بیرونی را زیباتر کرده اند. در دو ضلع شمال غربی و شمال شرقی بنا دو راه پله با طاقی هلالی و آجری جهت ورود به داخل عمارت تعبیه شده است. زیرزمین عمارت از سنگ تراش خورده و طبقه دوم از آجر بنا شده است.

در طبقه دوم اتاق های کوچک و بزرگ و راهروها در کنار اتاق های پذیرایی به چشم می خورد. علاوه بر بنای اصلی در هر دو ضلع شرقی و غربی بنا اتاق هایی ساخته شدهاند که دارای نمای ساده تری هستند و بعدها  به بنای اولیه الحاق شده است.

توسط | ۱۴۰۰-۰۹-۲۱T۱۵:۲۰:۳۷+۰۰:۰۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۰|گردشگری|بدون دیدگاه

درج دیدگاه