سد بوکان یا سد شهید کاظمی

سد بوکان یا سد شهید کاظمی

سد بوکان یا سد شهید کاظمی یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان و در استانآذربایجان غربی قرار دارد. این سد برای تنظیم و استفاده از آب و سیلاب‌های رودخانه زرینه ایجاد شد و جهت آبیاری اراضی پایین دست سدی در محل جنوب‌شرقی بوکان بر روی این رودخانه بسته شده است.کار احداث این سد در مردادماه سال ۱۳۴۶ با هدف تأمین آب کشاورزی، شرب و برق منطقه توسط شرکتی اتریشی آغاز و در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد.

این سد در مسیر رودخانه زرینه‌رود قرار دارد.این سد در دورهٔ پهلوی از اهمیت خاصی برخورددار بوده به نحوی که مدتی عکس سد کوروش کبیر برروی اسکناس‌های دولت پهلوی چاپ می‌شد، حتی در تاریخ افتتاح سد محمدرضاشاه شخصاً در بوکان و برای افتتاح آن حضور داشته است. نام پیشین این سد کوروش کبیر بود اما در سال ۱۳۵۸خورشیدی، هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ششم مرداد آن سال بنا به پیشنهاد وزارت نیرو تغییراتی در نام سدهای ایران اجرا و تصویب شد و سد کوروش کبیر به سد شهیدکاظمی نیز تغییرنام یافت.

طول تاج سد بوکان ۵۳۰ متر و ارتفاع آن از پی ۵۰ متر است. با افزایش حجم مخزن سد در سال ۱۳۸۴ ٬ حجم کل مخزن سد به ۷۶۲ میلیون مترمکعب رسید. این سد علاوه بر تأمین آب شهرهای بوکان٬ میاندوآب و عمده آب شهر تبریز٬ سالیانه بیش از یکصد میلیون متر مکعب آب شرب و صنعت و در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌های عجب شیر و آذرشهر را نیز آبیاری می‌کند. همچنین این سد هرساله پذیرای هزاران نفر از سرتاسر ایران می‌باشد. دریاچه سد بوکان با ۷۱۸ میلیون مترمکعب بیشترین آب پشت سد را به خود اختصاص داده است.

توسط | ۱۳۹۷-۰۳-۲۰T۱۰:۲۵:۰۱+۰۰:۰۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷|گردشگری|بدون دیدگاه

درج دیدگاه