باغچه جوق ماکو

باغچه جوق ماکو

کاخ موزه ماکو در دو کیلومتری جاده ماکو- بازرگان و در روستای “باغچه جوق” قرار دارد. در جوار این روستا بر دامنه کوه مرتفعی در داخل باغ نسبتاً بزرگی، ساختمان مجلل و تاریخی قصر سردار ماکو- از آثار با ارزش و منحصر به فرد شمال غرب کشور- قرار دارد. قصر باغچه جوق ماکو توسط “اقبال السلطنه ماکویی” از حکام مقتدر اواخر دوره قاجاریه و یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار احداث شد.

ساختمان قصر باغچه جوق به علت ویژگی های ممتاز هنری و معماری، در سال ۱۳۵۳ ش توسط دولت از وراث سردار خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری در آن، از سال ۱۳۶۴ش برای بازدید عموم آماده شد و هم اکنون به عنوان کاخ – موزه از آن بهره برداری می شود. بنا به جاذبه های قوی هنری و فرهنگی، این مجموعه مورد علاقه و توجه مردم منطقه و مسافرین داخلی و خارجی کشور است. در حال حاضراین موزه شامل اشیاء و لوازم زندگی سردار ماکو است که به لحاظ موقعیت و نفوذ قابل توجه ایشان در این خطه از کشور- به ویژه در زمان حکومت پر آشوب مظفرالدین شاه- اکثراً از طرف حکام و دربار روسیه برای ایشان ارسال شده بود.

این اشیاء در نوع خود جالب توجه و دیدنی است. به همین جهت اسباب و اثاثیه مذکور در اتاق های طبقات اول و دوم ساختمان مرکزی به شرح زیر در معرض تماشای بازدید کنندگان قرار داده شده است:

– انواع و اقسام مبل ها و صندلی های لوکس از جنس چوب های جنگلی نی و خیزران، با تزیینات برجسته برنزی و رویه مخمل و نقوش کنده کاری شده- ساخت کشورهای لهستان، فرانسه، اتریش و روسیه.

– آیینه های سنگی با قاب های طلایی واستیل مشکی منبت کاری شده.

– پاروانی سه تکه از استیل طلایی با تزیینات ویژه و پارچه اطلسی و نقوش گل و بوته – ساخت فرانسه.

– کاناپه های اطلسی

– پرده های رنگین اطلسی، پشمی و توری زری با طرح های مختلف.

– دستشویی متحرک لگن دار از چینی اعلا و ملحقات استیل گلدار به رنگ طلایی – ساخت روسیه .

– کمد و جالباسی از چوب گردو با منبت کاری و روکش اطلس – ساخت اتریش.

– لوسترهای برنزی هجده شاخه- ساخت فرانسه.

– قاب عکس های خانوادگی سردار ماکو.

تعدادی از اتاق های طبقه همکف تبدیل به موزه اشیای تاریخی، مردم شناسی و نمایشگاه جاذبه های تاریخی استان شده است.

توسط | ۱۳۹۷-۰۳-۲۰T۱۰:۲۰:۱۱+۰۰:۰۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷|گردشگری|بدون دیدگاه

درج دیدگاه